Trinitatis en de zondagen erna
Trinitatis en de zondagen erna
De zondag die volgt op het Pinksterfeest heet sinds 1334 in de westelijke kerk1Trinitatis. Zondag van de heilige Drie-eenheid. Immers in de kerk hebben we de drie grote feesten Kerst, Pasen en Pinksteren gevierd. Op de zondag van de drievuldigheid vieren we dat God een eenheid is van Vader, Zoon en heilige Geest. Het is omstreden of het wel zo wijs is, om aan de Drie-eenheid een speciale zondag te wijden. Zou het niet meer voor de hand liggen om na Pinksteren verder te gaan met lezingen die de kerk bepalen bij haar diaconale roeping en zendingsopdracht? Bv Toen Jezus de mensenmenigte zag, voelde Hij medelijden met hen, omdat ze uitgeput en hulpeloos waren, als schapen zonder herder. Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. Vraag dus de eigenaar van de oogst of Hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’ (Mat 9: 36 - 38 - NBV21) 1 Kor 2: 6 – 16. Een Trinitatis zondag doorbreekt het logische verband van het kerkelijk jaar en er kleeft het risico aan van een theoretische of dogmatische prediking. ----- 1 In de oosterse kerk heeft men niet zo’n zondag. Op de zondag na Pinksteren vieren zij de gedachtenis van de heiligen en martelaren. Dat doet de westerse kerk ook, maar dan op of rond 1 november. 2 Overigens ten ontrechte: Athanasius schreef Grieks, dit credo is Latijn. Meer info op: https://protestantsekerk.nl/verdieping/de-geloofsbelijdenis-van-athanasius/ 3 Evt rood als bij Pinksteren. | ||
terug | ||