Ps 72
Ps 72
Mag een overheid geweld gebruiken? met koningen als David en Salomo die het al met al best goed doen en met koningen als Herodes die alsof het niets is alle jongetjes in Betlehem laat doden.
De bijbel is een politiek boek: Je merkt het aan het verlangen naar vrede en recht Je merkt het aan de zorg voor wie het arm hebben en honger lijden je merkt het aan de nadruk op een eerlijke rechtspraak
Geloof is nu eenmaal veel meer dan mooie verheven gedachten er op na houden, en warme gevoelens Geloof heeft alles te maken met het concrete, aardse leven met armoede en rijkdom, met recht en onrecht, met oorlog en vrede. Daarom die grote aandacht voor de koning Wij zouden zeggen: voor de ministers, de premier, de burgemeester en de wethouders voor het bestuur, de regering van stad en land.
Wij hebben nog wel eens kritiek op de overheid. De enorme bureaucratie De verkokering, de registratiewoede Bezuinigingen, Besluiten die tegenvallen Ergernis dat het allemaal zo lang duurt En vast is dat ook wel een beetje terecht.
Soms zeggen mensen dan: ze doen maar wat ze zijn gehecht aan het pluche ze denken alleen maar zichzelf ze pakken de problemen niet echt aan
En anderen haken zelfs helemaal af ze bekijken het maar ik bemoei me er niet meer mee
Maar dat is niet de bijbelse lijn Daar leren we dat je moet bidden voor de overheid: help hem om een goede heerser te zijn net zo rechtvaardig als u
U hoort wel: een gebed om zo'n koning is heel erg kritisch Het is een voorbede voor een overheid die het goed doet Een rechtvaardige overheid is blij een kerk die zo bidt Het is een tegenbede tegen een overheid die het slecht doet Een misdadig slechte, corrupte overheid wordt niet vrolijk van mensen die zo bidden.
B Waarom moeten we eigenlijk bidden voor koning en mininsters voor rechters en bestuurders? Dat is toch vooral omdat mensen met macht zo gemakkelijk hun positie gaan misbruiken in hun eigen voordeel.
We kennen de voorbeelden De leiding van bouwvereniging Vestia met enorme salarissen en een Maserati als auto van de zaak En ondertussen ging de bouwvereniging voor miljarden het schip in. Duizenden huurders zitten nu met huurverhogingen die bij een goed bestuur niet nodig waren.
Mugabe die geen enkele tegenspraak duldt Hij alleen weet wat goed is voor zijn volk. Al 35 jaar en al evenlang steeds meer armoede werkloosheid, honger...maar niet voor hem en zijn familie.
In het Midden Oosten de presidenten en koningen niet in staat om macht te delen De imams en ayatollahs niet bereid om compromissen te sluiten Ze sleuren het volk een verschrikkelijke oorlog in Wat een geweld, wat een bloedvergieten wat een verwoestingen Miljoenen mensen op de vlucht.
Macht bederft. Eenmaal aan de macht vergeten leiders zo gemakkelijk wat hun taak is: vrede in het land, welvaart voor het volk Eenmaal aan de macht is het zo gemakkelijk om vooral aan je zelf te denken je familie te bevoordelen je eigen zin door te zetten tegenstanders op te pakken, uit te schakelen je eigen religie dwingend op te leggen. Het is zo verleidelijk. En niemand die je tegen houdt.
Maar de gevolgen zijn verschrikkelijk Wee het arme volk dat honger leidt Wee de journalist die niet meer schrijven mag Wee de vakbondsman die in de gevangenis eindigt Wee de dissident die naar een strafkamp moet Wee de legers die tegenover elkaar komen te staan
Daarom moeten we bidden voor de overheid omdat er zoveel van afhangt armoede of welvaart, vrijheid of verdrukking, oorlog of vrede, En omdat het zo moeilijk is om het goed te doen Om niet te bezwijken voor de macht.
Geef o God uw wetten aan de koning, uw gerechtigheid aan de regering Gerechtigheid – Gods gerechtigheid Die is heel speciaal: Die zouden we haast partijdig kunnen noemen: juist mensen in de knel de armen, de wees en weduw, de daklozen gaan hem ter harte
En een goede regering zal bevrijden wie arm is en om hulp roept (vs 12) en zich ontfermen over weerlozen en armen (vs 13) en verlossen van onderdrukking en geweld (vs 14) In gewone taal God, help de koning om goed te zijn voor arme mensen voor mensen zonder macht zorg dat hij hun onderdrukkers doodt.
Dat laatste vinden wij niet zo fijn Dat horen we liever niet. En het is ook goed dat we liever niet een overheid hebben die met geweld en bloedvergieten de orde probeert te handhaven Je kunt ook op zachtere manieren te werk gaan. Geldboetes, gevangenisstraffen, TBS
Maar niet altijd. De Jezidis op de berg, omsingeld door de ISIS barbaren werden niet bevrijd door met de terrorristen een kopje thee te gaan drinken. Daar was bruut geweld voor nodig
En de moordenaars in Parijs leveren niet hun wapens in na een vriendelijk praatje en een beroep op de redelijkheid. Dat zijn omstandigheden dat een overheid met politie en leger en justitie keihard moet optreden om te beschermen de burgers die zich niet verweren kunnen. Paulus zegt het op zijn manier: De overheid draagt het zwaard niet voor niets.
En daarom moeten we bidden: dat de koning zijn grote macht niet voor zichzelf en zijn eigen belangen gebruikt. Zo'n overheid verdient een tegen-bede We moeten bidden dat de koning zijn macht inzet om op te komen voor de armen te bevrijden die verdrukt worden te redden die bedreigd worden. Zo'n overheid verdient onze voor-bede
die zo probeerden koning te zijn De wetten van God waren voor hen geen dode letter Gods gerechtigheid inspireerde hen.
Nee, niet altijd David ging op een dag vreselijk de mist in toen hij het aanlegde met Batseba en Uria liet omkomen in de oorlog.
Ook maar een mens, die David Met al zijn goede voornemens en zijn grote geloof toch onderuit gegaan. Geen wonder dat wij huiverig zijn voor mensen met veel macht En maar goed dat wij om de 4 jaar een nieuwe regering kunnen kiezen. Want een mens al te lang aan de macht dat gaat niet goed.
Toch : zoals David en Salomo koning waren dat bracht rust in het land de welvaart nam toe Israel stond in aanzien bij de buurvolken Het werd de gouden eeuw, een gezegende tijd. Ze lieten zich inspireren door Gods wetten Gods gerechtigheid woonde in hen. Zij maken iets zichtbaar van de hemelse koning.
En sindsdien droomt Israel van koningen in wie de gerechtigheid woont en het zingt in Ps 72 van koningen die iets zichtbaar maken van de hemelse koning en het verlangt naar de messiaanse koning in wie Gods gerechtigheid volop aan het licht komt en zorg, in aandacht voor wie zwak en klein zijn voor wie verloren dreigen te gaan.
In de kerk geloven we dat Jezus die koning, de messias is geweest...wat ging hij ver in zijn aandacht voor zieken en eenzamen voor armen en ontrechten zelfs voor de allerarmsten: zondaars die met de nek werden aangekeken die met zichzelf niet meer konden leven Hij heeft er zijn leven voor over.
Wat kregen ze het goed: de zieken en verlamden die zich door hem lieten genezen, de hongerenden met wie hij zijn brood deelde de zondaars die zich lieten vergeven Het koninkrijk der hemelen laat zich in de verte zien.
David, Salomo...de aardse koningen die soms geweld moeten gebruiken En de hemelse koning die geen tegenstander doodde maar zichzelf liet kruisigen.
Op wie moet een goede koning lijken? Op David met zijn zwaard en vergelding Of op Christus met zijn kruis en vergeving?
Heeft een volk niet allebei nodig? Een koning die zacht is en hard kan zijn?
Geduld, begrip, vergeving waar dat kan een tweede kans voor mensen die dat nodig hebben: – de verslaafde die wil afkicken – schuldhulpverlening voor wie teveel geld uitgaven – de crimineel die zijn leven wil beteren
Maar ook een keihard optreden van politie en leger tegen ieder die de wapens oppakt om bloed te vergieten – de huurmoordenaars, – de terrorristen, – vijandelijke soldaten
Een overheid die hard is en zacht ook Een vreemde combinatie Maar zo laat ze iets zien van God Zijn speciale gerechtigheid komt door haar naar voren. In haar zorg voor de armen in haar beschermen van de weerlozen in het handhaven van de waarden en normen laat zich iets zien van dat andere rijk het rijk van God
Om zo'n overheid kan een christen alleen maar bidden als die er niet is
Voor zo'n koning kan een christen alleen maar danken als die er wel is
Voor zo'n regering zal een christen blijven bidden: Dat ze bij haar moeilijke taak de wijsheid heeft om te onderscheiden wanneer ze zacht, wanneer ze hard moet optreden. AMEN | ||
terug | ||