1 Kor 1: 22-25
1 Kor 1: 22-25
De Passio volgens Marcus en overdenking 1 Kor 1: 22-25. In het kruis, zo dwaas en ergelijk als het is, bewijst God zijn wijsheid en kracht. A groet, Soms ligt er een stoeptegel scheef. Als je niet oppast, stoot je je daar aan en je struikelt. “Kijk dan ook uit”, mopper je op jezelf. Soms gebeurt het dat je in het donker thuis komt en nog voor je bij het lichtknopje bent kom je te vallen over de bezem die niet staat waar hij hoort te staan. Het irriteert je: “Ruim de rommel dan toch op” Een aanstoot, een ergernis… Dat is ook het kruis van Christus. Daar struikel je over…Daar erger je je aan. Is dat iets om in te geloven? Heeft dat met God te maken? Bij God denk je toch aan fijne en mooie dingen? Niet aan een kruis… Daarop werden weggelopen slaven gemarteld net zo lang tot ze dood waren En mensen die het waagden in verzet te komen tegen de Romeinen Die stierven daarop een langzame en wrede dood. En als Jezus daarop sterft dan is toch alles mislukt waar hij voor stond? Kun je in een gekruisigde Christus geloven? Kun je sowieso nog geloven in een wereld waar het ene kruis na het andere wordt opgericht Dan is er toch geen God? Een kruis staat voor mislukking ipv succes Een kruis staat voor wreedheid ipv liefde Een kruis dat is: dood ipv leven Een kruis dat is: God die je alleen laat ipv helpt Ook voor Jezus is dat zo: Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten? Komt hier de wijsheid van God en de kracht van God aan het licht? Is deze vrijdag een goede vrijdag? Daar vallen wij over… B Ergernis is er ook in het lijdensverhaal: ergernis aan Jezus Bijna iedereen valt over hem heen: Judas had heel andere verwachtingen van de Heer. Hij moet hem niet langer: met een kus verraadt hij zijn meester. De discipelen vluchten weg als de soldaten komen. Petrus wil niet bij hem horen: ik ken die man niet. We horen van valse getuigen Hogepriesters die Jezus dingen in de mond leggen. Pilatus die Jezus laat kruisigen om een oproer te voorkomen: De volksmassa’s die eerst nog Hosanna hadden geroepen roepen nu: kruis hem, kruis hem. de soldaten bij het kruis drijven de spot met hem: op de knieen gaan ze voor Jezus met de doornenkroon: wees gegroet, gij koning der Joden… En die met Jezus meegekruisigd werden ook al Anderen heeft hij gered, maar zichzelf redden kan hij niet. Allen zullen aanstoot aan mij nemen, had Jezus gezegd (14: 27) en hij krijgt gelijk: niemand die het voor hem opneemt! We kunnen ons Judas’ teleurstelling toch wel voorstellen En de angst van Petrus en het opportunisme van Pilatus of het gejoel van de opgehitste massa of het leedvermaak van de soldaten Daar kunnen we wel inkomen…het zit ook in onszelf. Als wij toen geleefd hadden, was het vast niet anders afgelopen met Jezus. Het evangelie houdt ons een spiegel voor En wat we zien is niet bepaald een verheffend beeld van de mensheid: wat een geweld schuilt er in ons! En hoe is het mogelijk dat het zich uitgerekend ontlaadt op Jezus, de meest liefdevolle van alle mensen. Als er één is die dit niet verdiende, is hij het wel Wij worden als beesten ont-huld en te kijk gezet. Het is schokkend om te zien. C Jezus heeft het zien aankomen: het verraad, het schijnproces, het gejoel, de kruisiging, de dood. En hij heeft er tegenop gezien: Abba, Vader neem deze beker van mij weg Toch is hij het niet uit de weg gegaan: Doch niet wat ik wil, maar wat Gij wilt daartoe was hij gezonden: om de liefde van God in te dragen in een wereld die haar niet verdraagt hiertoe weet hij zich geroepen door God: om als een lam het hol van de leeuw in te gaan Waarom? Om ons te kijk te zetten als mensen in wie veel zelfzucht, opportunisme, lafheid, en geweld schuilt Die in één woord gevangen zijn door de macht van de zonde Vast ook…maar het gaat om meer dan ont-hulling. Het is ook een afrekening. God rekent hier af met de zonde. Aan de ene kant is er Jezus vol van God: vol van liefde Aan de andere kant al die mensen, van Judas tot Pilatus die het anders nooit eens waren deze dag werken ze samen om van Jezus af te komen. de macht van de zonde is tot veel in staat Zal die duivelse macht ooit gebroken worden? Zal er verlossing zijn van die macht die het leven verknoeit Zal er ooit bevrijding zijn Ruimte voor een leven waar de humaniteit wel een kans krijgt? Vandaag spant heel die boze macht zich in om de macht van de liefde te doden. Het komt tot een geweldige ontlading Jezus krijgt de zonde over zich heen. En neemt hem mee, het graf in… Wij houden de adem in…vandaag…en morgen Wie komt uit deze strijd te voorschijn? Op de derde dag verschijnt de Heer als de levende! De macht de zonde is gebroken. God heeft ermee afgerekend. In Jezus die zich wilde geven als een losprijs voor velen. (Mc 10: 45) D We kunnen ons voorstellen dat God ook heel anders had kunnen doen. Hij had ook bij zichzelf kunnen zeggen: het wordt niks met de mensen, ik geef het op Maar dat kan God niet over zijn hart krijgen. Maar zomaar met ze verder gaan, dat kan ook niet. Moet je zien wat een ellende ze elkaar aandoen En de mens in wie hij zijn liefde laat wonen Jezus, zijn oogappel, leggen ze op het kruis. Dat kun je toch niet door de vingers zien! En dan is dit het bijzondere: God leeft zijn woede niet uit op ons. Hij vangt zijn toorn op in zichzelf: Wat wij – door het geweld en de liefdeloosheid – over onszelf afroepen: dat God het voor gezien houdt de dood dat komt op Jezus neer. Hij draagt onze straf: Gods liefde in hem draagt de toorn. Je kunt ook zeggen: Jezus’ lijden en dood is een beeld van de pijn en de moeite die God voor ons over heeft om met ons verder te kunnen. Heel bewust heeft Jezus deze weg gekozen en zichzelf gegeven voor de zonde der wereld. En als het Pasen wordt en God achter Jezus gaat staan en zijn weg bevestigt en zijn offer aanneemt mogen wij weten dat er verzoening is. Gaan apostelen op weg om de verzoening bekend te maken Vieren gelovigen voortaan bij brood en wijn hoe God in Christus de wereld met zich verzoende. Er hangt geen dreiging, geen straf boven ons hoofd. We mogen leven in de liefde van God. E Een gekruisigde Christus Zo op het oog is het absurd en dwaas daarin te geloven Een kruis betekent: zwakte, mislukking Maar Paulus, de apostel zegt Hier is God aan het werk. Zijn heilige liefde zet door: Hij onthult wat er in ons schuilt aan geweld en lafheid en zelfzucht Hij rekent af met heel die macht van de zonde Hij biedt ons de vergeving aan. Wie had dat gedacht! En dat opschrift klopt: hier hangt de koning der Joden En het is waar wat Pilatus zegt: beter dan één mens sterft, dan een heel volk in opstand komt En ja anderen heeft hij gered, maar zichzelf redden kan hij niet dat is zo. In al die spot en die ergernis van zgn wijze en sterke mensen hebben ze onbedoeld de waarheid gesproken. Zelfs ons verzet tegen God is dienstbaar aan Gods plannen met de mensen en de wereld. Het dwaze van God is wijzer dan de mensen Het zwakke van God is sterker dan de mensen Een gekruisigde Christus geloven betekent: geschokt zijn van het geweld dat in je huist door de grond gaan van schaamte… Een gekruisigde Christus geloven betekent: opgelucht weten dat met die macht van de zonde afgerekend is Een gekruisigde Christus geloven betekent: dankbaar leven van de verzoening: je mag er zijn als herboren opstaan en doen wat je kunt voor God en voor elkaar AMEN | ||
terug | ||